Žádnyj neví co sou Domažlice ::
odstavce
10, 98, 100, 103
Také nejslavnější husitská bitva, v níž Prokop Holý porazil křižáky pod
domažlickými hradbami, je provždy spjata s tímto nejzápadnějším slovanským městem.
Na východním okraji města, pod vrchem Škarmanem, kam dřívější
dějepisci umísťovali starodávnou Tuhošť, upoutá poutníkův zrak mohutné
Šedé zdivo kostela U svatých. Tato gotická stavba z nelícného kamene byla
od počátku duchovním střediskem celé chodské farnosti. Tady byl pokřtěn
Jan Sladký, nazývaný Kozina, než bylo jeho rodné Houvězdo připojeno
ke klenčské kolatuře. Úzká severní okna této svatyně připomínají gotiku
třináctého století, jíž patřil i kostel svatého Jakuba, postavený zcela blizoučko a zrušený josefínským patentem v století osmnáctém. Žulová
renesanční kazatelna z roku 1562 byla ze zrušené svatyně přemístěna
na hřbitov k Svatému Janu a při opravě kostela byla přenesena na dnešní
místo. Náhrobní kameny ze šestnáctého století, umístěné v interiéru
kostela, nám připomínají barvitý obraz života našich měst za tehdejší
doby, jak vstoupil do našeho vnitřního světa z historických povídek Zikmunda Wintra.
K těmto zdem a tomuto času by patřilo vzpomínání na jednoho učeného
D omažličana, slovutného biskupa českých bratří Jana Roha, který byl
od svých souvěrců poslán s důležitým poselstvím - k Martinu Lutherovi.
Ten přijal sympaticky duchovního z Čech a dokonce mu napsal předmluvu k jeho Vydání počtu víry, tehdy přeloženému do němčiny léta
Páně 1533. Rohový zásluhy o bratrský kancionál uznávají všichni dějepisci českého duchovního zpěvu. Jan Blahoslav napsal o něm slova plná
uznání: Muz čadský, váfyiý a soudný, vynikaje jako orel nad Augustu a ostatní
bratrské biskupy, nemév času svého, ačkoliv po domažlická zadrhovaJ, v jazyku
českém a dokonalé jeho známosti sobi rovného, takfy cokoliv on sepsal sám neb od
jiných sebrané spisy korigoval, ty všechny mohou čteny býti a z nich, Aido chce býti
dobrý Čech, mufy slova afrases bezpečné uzfti.
...
Klenutým vjezdem vcházíš do stavení, kde hospodařil sedlák Jan Sladký, nazývaný po chalupě původně Rosocha a později Kozina. Do štítové zdi jsou zasazeny dvě kamenné ruce: jedna drží srolovaný pergamen „majestátu" Karla IV. a druhá třímá okovanou čekanu. Kdo měl nápad, aby označil kozinovský statek těmito atributy? Když byl na Hrádku stavěn Kozinův pomník, zřítila se z jeho podstavce pískovcová postava a obě uražené ruce zůstaly po pádu ležet na zemi. Bylo to znamení nebo výstraha? Komu? Ostatně tento pomník provázelo ještě několik zcela zvláštních okolností.
...
Stavení, které je dnes proměněno v malé kozinovské muzeum, není Kozinovým rodným statkem. Narodil se ve dvoře „hu Rosochů", kde patnáct let společně hospodařily obě rodiny, jeho a bratrova, a kozinovský dvůr vykoupil od svého příbuzného Františka Krutiny. Po tomto statku se teprve od té doby nazýval Kozina, jak přesvědčivě dokázaly rodopisné studie Václava Sladkého. Dnes, jistě už v několikrát přestavěné usedlosti, nalezneme některé kusy nábytku ze starodávné chodské „sence": v rohu těžký dubový stůl a nad ním „svatý kout" s lidovými obrázky na skle, pověšenými po obou stranách kříže, u stěn lavice, suden na nádobí, starodávná truhla, vše, co může ve vnímavějším zraku vyvolat obraz prostého živobytí chodského vesničana.
...
V hrdém postoji se tyčí z vrcholu podstavce na Hrádku z kamene vytesaný Jan Kozina v šerkovém dlouhém kabátě, s připravenou čekanou v ruce,
a vedle něho pes, věrný průvodce na nočních hlídkách v lese.
Když vítr rozšumí u pomníku zkroucené větvoví kostnatých sosen a
temná mračna vystoupnou nad čerchovské lesy, když déšť bubnuje do
oranic a z roztržených nebes zasvitnuvší slunce promítne obě štíhlé domažlické věže na šedé pozadí obzoru, cítíš kozinovský symbol v hlubší
souvislosti s naší časností.