-
Hlasy domova ::
odstavce
138-139, 141, 192
Před padesáti lety byl po návratu z ročního pařížského pobytu pozván do zdejšího zámku i mladý malíř Viktor Stretti, aby pro majitele namaloval několik podobizen. Předcházelo jej lichotivé doporučení příbuzenstva mladé zámecké paní a začínající portretista brzy zdomácněl ve společnosti, podněcující jeho práci upřímným obdivem. Namaloval nejdříve pána domu v mysliveckém ústroji, potom jeho choť paní Jůzu, ale nejvíce jej asi upoutala tvář staré zámecké paní, kterou umístil do prostředí knih, jejím zábavám nejvlastnějšího. Tato ušlechtilá, velice vzdělaná dáma s úžasně přesnou, zjasnělou pamětí, plnou životní moudrosti, vyprávěla ráda mladému umělci o svých dětských letech, prožívaných v kruzích anglické šlechty, a často ve vzpomínkách se vracela do dívčí doby, plné vzruchů, jak ani nemohlo býti jinak v rušné metropoli na březích Temže. Horlivá čtenářka prodlela mnohou chvíli v soustředěném tichu bohaté zámecké bibliotéky nejen nad něžným bibelotem některého z nejzamilovanějších básníků, ale i díla klasická a učená, zastoupená zde v překvapující úplnosti, poutala její široké zájmy.
Mladý malíř nemohl si věru stěžovati na nudu časové prázdně, měl v okolí mnohý motiv, lákající svou zvláštní náladou, jíž hověla citová křehkost jeho pokolení - a zámek sám, kol dokola obklopený stromovím a vodou, byl schopen vyvolati na citlivé sítnici mnohou barevnou dumku. (Vždyť i Václav Jansa dojížděl sem ze Lhotky mnohokrát malovat rozsochatou borovici ve starém parku, která mu učarovala.) Rozměrná kresba zámeckého nokturna je pádným svědectvím tehdejších malířových zálib i zajímavým dobovým dokumentem. Viktor Stretti maloval jej s více stran, i návsi okolních osad, ale jeden z jeho raných leptů, představující rybolov na Blatensku, krásný svou komposiční soustředěností a postižením mlhavé atmosféry pozdního podzimu, je podnes chloubou i hodně náročné grafické sbírky.
...
Rok před první světovou válkou chtěli Blatenští věnovatí Ferdinandu Hildprandtovi diplom. Deputace vypravila se do Prahy a požádala Mikuláše Alše o jeho provedení. Churavý Mistr nerad odmítl jejich prosbu a doporučil jí právě Viktora Strettiho. Ten se zhostil svého úkolu k všestranné spokojenosti - nakresliv blatenský zámek, zhlížející se ve vodní hladině.
...
Škvořetice byly známy svou léčivou studánkou a poutěmi. Chodívala na ně i Alšova maminka s chlapci a kupovala si tu písničky, z nichž vznikl její špalíček. Poněkud rozhozená ves si uchovala několik starých stavení, která se zálibou maloval Viktor Stretti, když býval hostem ve zdejším zámečku. Dnes je tu železniční škola a v parku, poněkud zpustlém, slyšíme hochy, hrající odbíjenou. Bývala zde tvrz pánů Kalenických z Kalenic a později Doudlebských z Doudleb, dávno už přestavěná. Ve staré škole si zřídil ateíier malíř Karel Hildprandt, jehož krajinářská práce se soustředila k zdejšímu okolí.
-
Bechyně ::
odstavec
9
Tato sytá modř nebes zdůraznila bechyňské panoráma i tehdy, když před ně usedl Václav Špála, aby je sevřel do své hutné, trojbarevné akvarelové zkratky. Antonína Slavíčka více zaujalo barevné ladění klášterního štítu a jeho prejzových střech a potom ještě jeden pohled od schodů na celý klášter v přitlumeném světle podmraku. Otakar Lebeda maloval celkový pohled na město, Viktor Stretti stráň se zámkem a Karel Štěch si nakreslil na motiv bechyňského panorámatu několik větších kreseb. Richarda Laudu přilákal námět stavby velikého železobetonového mostu k tvorbě celého leptového cyklu a jeden lept s tímto motivem známe i od A. J. Alexe. Všichni tito umělci byli hosté, kteří neměli k Bechyni citový vztah rodácký.
-
Hlasy domova ::
odstavce
57-58, 60
Před čtyřiceti lety byl po návratu z ročního pařížského pobytu pozván do zdejšího zámku i mladý malíř
Viktor Stretti, aby pro majitele namaloval několik
podobizen. Předcházelo jej lichotivé doporučení příbuzenstva mladé zámecké paní a začínající portretista
brzy zdomácněl v aristokratické společnosti, podněcující jeho práci upřímným obdivem. Namaloval nejdříve pána domu v mysliveckém ústroji, potom jeho
choť, paní Jůžu, ale nejvíce jej asi upoutala tvář staré
zámecké paní, kterou umístil do prostředí knih, jejím
zálibám nejvlastnějšího. Tato ušlechtilá, velice vzdělaná dáma s úžasně přesnou, zjasnělou pamětí, plnou
životní moudrosti, vyprávěla ráda mladému umělci
o svých dětských letech, prožívaných v kruzích anglické šlechty a často ve vzpomínkách se vracela do dívčí
doby, plné vzruchů, jak ani nemohlo býti jinak v rušné metropoli na březích Temže. Horlivá čtenářka prodlela mnohou chvíli v soustředěném tichu bohaté zámecké bibliotéky nejen nad něžným bibelotem některého z nejmilovanějších básníků, ale i díla klasická
a učená, zastoupená zde v překvapující úplnosti, poutala její široké zájmy.
Mladý malíř nemohl si věru stěžovati na nudu časové prázdně, měl v okolí mnohý motiv, lákající svou
zvláštní náladou, jíž hověla citová křehkost jeho pokolení —- a zámek sám, kol dokola obklopený stromovím
a vodou, byl schopen vyvolati na citlivé sítnici mnohou
barevnou dumku. (Vždyť i Václav Jansa dojížděl sem
ze Lhotky mnohokrát malovati rozsochatou borovici
ve starém parku, která mu učarovala.) Rozměrná
kresba zámeckého nokturna je pádným svědectvím
tehdejších malířových zálib i zajímavým dobovým dokumentem. Maloval jej Viktor Stretti s více stran,
i návsi okolních osad, ale jeden z jeho ranných leptů,
představující rybolov na Blatensku, krásný svou komposiční soustředěností a postižením mlhavé atmosféry
pozdního podzimu, je podnes chloubou i hodně náročné grafické sbírky.
...
Rok před první světovou válkou chtěli Blatenští
věnovati Ferdinandu Hildprandtovi diplom. Deputace
vypravila se do Prahy a požádala Mikuláše Alše o jeho
provedení. Churavý Mistr nerad odmítl její prosbu
o doporučil jí právě Viktora Strettiho. Ten se zhostil
svého úkolu k všestranné spokojenosti — nakresliv
blatenský zámek, vzhlížející se ve vodní hladině.
Na žádost příbuzenských barones i panstva byli do
zámku zváni pražští umělci z oblasti muzikantské i herecké — a zámecké divadlo ožilo hojnými domácími
představeními. Na sklonku let devadesátých pozvali si
samotného Jindřicha Mošnu, aby si s místními ochotníky zahrál hlavní úlohu v štechově veseloherní satiře
"Ohnivá země". Představení se vydařilo, Mošna byl
štědře odměněn a ani na nepřítomného autora hry
nebylo zapomenuto. Slavný herec se ochotně nabídl,
že mu osobně předá hostitelův dar v podobě hojné
zvěřiny. Jsem jist, když se stařičký dramatik sešel
s Mošnou někde na nebeské promenádě, kde už není
tajností, že mu poklepal na rameno a pronesl asi tuto
řeč: "Vím, Mošno, o Vaší známé a příslovečné šetrnosti, ale nebylo od Vás hezké, že jste blatenské srnčí
snědl tenkrát sám a mně nepřinesl ani kouštíček na
ochutnání... Co si asi o mně blatenský pán myslil,
že jsem mu ani nepoděkoval."
-
Prácheň ::
odstavec
32
Zámečky, přestavěné z původních zemanských tvrzí,
tají mnohou znamenitost, turistům neznámou. Ohrazenice mají zahradu renesanční, Tažovice rokokovou
s terasami, sallou terenou a průvodem kamenných
soch; do štěchovic jezdíval Viktor Stretti. Dále jsou
svítivé Elčovice, bývalý majetek stavitele Národního
divadla Josefa Zítka; tato osada byla poslední evangelickou výspou v jihozápadních Čechách. Tažovice
proslavil svým způsobem slavný krotitel divoké zvěře
Tolman. —