Pěšinkami mrtvých ::
odstavce
13, 16, 18-20, 26, 31-32, 33, 34-35, 39, 41, 43, 45, 47
Při celém chodském putování jej provázel mladý studentík Jan Hruška z Pece, na svůj věk usedle vážný a opravdový. Když vycházel v Květech Jiráskův chodský román, vzbudil po celém kraji notové vzrušení. Jeník Hruškoc měl v hospodě U Mandáků tak početnou obec posluchačů asi jako mistr Jan v Betlémské kapli. I Jindřich Holubuc z Klenčí (pozdější spisovatel J. Š. Baar), také student, předčítal doma na hyjtě celému sousedstvu toto historické čtení, jež posluchače přímo fascinovalo. I v té
nejposlednější chaloupce na Chodsku byl Alois Jirásek známou osobností
a spisovatelem z nejmilovanějších.
...
Stříbřité světlo rozpouští stín pod větvemi lip "Na Kozinovské", kde
odpočívají nebožtíci ze Šnajberku, Újezda, Trhanova, Chodova a Pece.
Kamenná ženská postava střeží poslední odpočinek rodiny Thomayerů,
která se tu sešla celá. Na hrobech kvetou "lilie houpající se na tenkých
stoncích a vyzvánějící bělostnými zvonci Zvěstování".
...
Odpoledne po lukách se vydá do rodiště na Pec, aby před klekáním pěkně odpočinul ještě za soumraku. Tu v podvečeru přebírá denní žeň, mudruje, piluje bajku, vyhání nepravost z řeči a pověst zváží a dokopává se pokladů kraje, které potom střeží pilně před vetřelci. Stojí na stráni v bráně zemské zarytý Psohlavec, vousatý kapucín Chodska a milovník vlasti. Po této přehlídce, v ruce sukovici, na konci trhanovské aleje, přes pole a luka zahlásí za klenčské "soudky" Šimonu Baarovi, že je vše v pořádku, aby jen odpočíval.
Od Čerchova sem nahlíží celý kraj a ty za ohybem cesty tušíš v údolí
jeho rodnou Pec, na kopci Chodov, kam později jezdíval na léto, stranou
zdvíhá kostel svatého Martina nad celým Klenčím cibulku věžní báně a
docela blizounko se točí červená báň kostela trhanovského, v němž byl křtěn.
Je slunný nedělní letní den. V Peci slaví pouť a na silnici pod javory
jezdí motorky, v autu vidíš sedět chodskou babičku se starodávným šátkem, jistě jede se synem nebo zetěm k vnoučatům a popovídat si s vdanou
dcerou. Za chvíli se cele hroužíš do ticha, které přerušuje čejka svým vzlykavým zakníháním. Černou hladinu rybníčka zčeřila potápka stříbrným
vějířem vln. Celá krajina zjihla a zpozorněla. Jak dávno už jsi neslyšel
křepelku, a ted se ti nějak hlasno ozvalo z podmezí její zavolání: Pět
peněz! Pět peněz!... Dvě ptačí legendy si pan profesor Hruška vymyslil
na svých samotářských toulkách a ty si v jeho stopách znovu připomínáš
toto básnické čtení.
...
Jan František Hruška byl i v mužném a stařeckém věku opravdovým
přítelem božího ptactva jako svatý prosťáček z Assisi a uměl se dohovořit
se vším stvořením na rodném Chodsku stejně jako on v italské zemi. Díváš se přes Chodov a Pec k Čerchovu. Kolik lidských osudů z "řady
chodských postav a povah", které se ti už provždy nezapomenutelně vtiskly do paměti, vysledoval tento jadrný vypravěč v cyklu Naši pod Čerchovem. Ať je to "železná žencká" Konopka, krejčí Bártík z Chodova nebo Johanka Mlatcuc, všude se setkáváš s důvěrnou znalostí vesnického živobytí a nikde
nepřistihneš spisovatele, že by čtenářskou krmi vařil z vody. "Černá
bratrstva lesů", březinovsky řečeno, naplňují tuto končinu až k samotným hranečníkům. Myslíš na všechny dřevorubecké existence tohoto kraje, které jsi poznal z jeho knih: smolaře, pilaře, tesaře, jež všechny živil les. Vidíš děvčata s nůšemi trávy, vracející se z pasek, dovídáš se o přeskromném živobytí v přikrčených dřevařských chaloupkách s hejnem dětí, to všechno
vyprávěné srostitým jadrným jazykem. Chápeš, proč tento slovutný národopisec byl "živý slovník bulačiny, kterou ještě ve studentských dobách nosil svému drahému profesorovi Gebauerovi jako poctivý, vážený materiál k stavbě českého hláskosloví"
...
V lukách pod vsí jsem zahlédl celý ženský sněm, převracející snopky
suchého lnu, a toto starodávné ženské dílo stejně jako praní a bělení
prádla u vod přináší do našeho uspěchaného času chvilku poezie a záminku
k snění jako četba pohádkové a bajkářské beletrie Hruškový.
V Peci na čísle i je zasazena pamětní deska s reliéfem výrazné hlavy,
modelované sochařem Aloisem Langenbergerem. Zápisem informuje
návštěvníka, že se zde narodil 6. 6. 1865 a svými kořeny tkví chodský básník
a národopisec prof. phil. dr. Jan Fr. Hruška. Ještě jsem si nedokreslil
tuto sympatickou tvář, a ze stavení vyšla mladá žena, která se provdala za
spisovatelova synovce. K vzájemnému údivu jsme zjistili své společné
přátele z rybárny u Myslívského rybníka, odkud pochází její tatínek.
Byl jsem pohoštěn poutními koláči a prohlédl si se zájmem sbírku rodinných památek a knih milovaného spisovatele, které zde vystavili v jedné
světnici pro příležitostné zájemce. V zahrádce před domem kvetly macešky
a nedaleko se děti rozhoupávaly na kolotoči za hlasného vyhrávání reprodukované hudby. Také střelnice byla obležena dychtivými střelci, ves byla
plná hostů a ze stavení voněly pouťové dobroty. Marně jsem se pokoušel
nakoupit pouti dětem svých hostitelů. Myslil jsem na největší perníkové
srdce, žel, přišel jsem už ke snědenému krámu. Nedostal jsem ani cukrovou
"štangličku", kterou vždycky prodávaly babky při tanečních zábavách,
ani cukrový špalek, tak dlouho udržující chuť na ponebí. Když jsem se
dost vynadíval na tančící páry, vyšel jsem na obchůzku vsi.
V údolíčku mezi chalupami pospíchá říčka Čerchovka, zrcadlíc ploty,
olše i dřevěné štíty nizoučkých dřevorubeckých chalup. Poschodová vilka
s balkónem, verandou a širokým oknem ateliéru srostla se svým vesnickým
okolím, jako by k němu patřila odjakživa. Toto malířské tusculum si dal
vystavět roku 1902 malíř Jaroslav Špillar, kterému zdejší dřevorubecká
obec učarovala při jednom zastaveni na zpáteční cestě z čerchovského
výletu natolik, že si v ní okamžitě zjednal byt u dřevaře Edra, jenž si právě
postavil novou chalupu. Majitel obstaral převoz dřevěného ateliéru z Postřekova a malíř tu byl záhy jako doma. Nastěhoval se do Pece přesně
v prvním roce našeho století. Když k dvěma umělcovým synkům přibyla
dcerka Vlasta, zdál se mu dosavadní byt už těsný a pomýšlel na stavbu
vlastního domu. Od lesního Špadrny, který byl švagrem spisovatele Jana
Františka Hrušky, koupil starou kobylu Markýtu a začal svážet z čerchovských lesů potřebné dříví na stavbu vily. V Domažlicích obstaral cihly a
tašky - a než se rok s rokem sešel, nastěhovala se pod vlastní střechu
celá rodina. Nový domov se nestal nadlouho eldorádem umělecké práce
Špillarovy. Neuplynula ani tři léta, kdy na paletu padl těžký stín a chorého
umělce musili zavést do smutného ústavu, kde dveře k světnicím pacientů
nemají kliky a jsou zamykány na klíč.
...
Spíš sluncem než stínem prošla poslední Špillarova tvořivá léta v novém
prostředí na Peci. Vyvoláváš si chvíle úsměvné pohody 2 obrazu "Naše
zahrádka" nebo "V máku", kde makové květy a karkulka dcerušky
Vlasty chválí krásu života jásavou červení a slunečním jasem všech barev.
Celá řada obrazů z chodského života svědčí o umělcově pracovní dychtivosti. Zasněžená tichost čerchovských lesů, popsaná jenom stopami plaché
zvěře a stmívavou melancholií soumračna, nebo rozsvícená namodralým
pozasnéním měsíčního svitu, lákala svou soustředivostí malíře, tehdy
vášnivého čtenáře Dostojevského románů, hroužícího se chvílemi do samot
a chvílemi živelně toužícího po lidské družnosti a citovém teple. Kdo se
však vyzná v lidském nitru natolik, aby rozuměl každému zachvění jeho
tolikera strun...
...
Trhanovský sládek Čeněk Hrubý, pocházející ze starého rodu českých
humanistů, kteří se psali z Jelení, hostil u sebe mladého vyučence Ženíškova a Pirnerova už na sklonku osmdesátých let a byl vlastně prvním,
kdo se zasloužil o příchylnost mladistvého malíře k chodskému kraji. Jan
František Hruška se stal Špillarovým přítelem za zcela jiných okolností.
Sám o tom vypravuje. Potřeboval k svým národopisným obrázkům ze
života chodských dětí ilustrační doprovod a kdo jiný povolanější ho mohl
provázet do tohoto dětského světa než právě Jaroslav Špillar? Když se
malíř stal na Peci bezprostředním sousedem jeho švagra Špadrny, u něhož
v myslivně žil i Hruškův otec, tak láskyplně vykreslený synem v Pamětech děrečka včalaře, sblížili se malíř a spisovatel ještě přátelštěji. Děreček včalař musil být zajímavou osobností, o které se velmi pochvalně zmiňuje
i Alois Jirásek. Nedivme se, že v myslivně za černých hodinek zasvěcovali
malíře oba Hruškové, otec a syn, do "duševní říše" chodské a nad tyto
uvaděče nebylo tenkráte na Chodsku jistě povolanějších, znalejších věci.
V knížečce Z pozadí chodského národopisu je těchto důvěrných setkání
vzpomínáno myslí dojatou a vřelým srdcem.
Nebudeme jmenovat jednotlivé Špillarovy obrazy, jež byly namalovány
v tomto venkovském ateliéru, ani se nebudeme obšírně zabývat historií
pověstného malířského vozu, který byl umělcem navržen a dovednými
řemeslníky z Pece zhotoven pro zimní malování v plenéru.
...
Po malířově neštěstí nalezla jeho žena skromnou úřednickou existenci
na trhanovské poště, potom přestěhovala Špillarovy obrazy do svého božkovského působiště v Plzni a vilu v Peci osídlil malířův bratr Karel, pozdější profesor Uměleckoprůmyslové školy v Praze. Byl to malíř jiného
žánru. Víc než bakchanálie s průvody plavých žen, kterými zalidňoval svá
plátna, se nám dnes líbí realistické náměty z Paříže a francouzského pobřeží,
citlivě barevně vyladěné. Byl milovníkem hudby, proto se vila ozývala hlasy
zpěváků a hrou muzikantů, z nichž nejvíce upoutával pozornost majestátní
pěvecký zjev Bohumila Bennoniho, představitele Lomikara v Kovařovicově opeře Psohlavci.
...
Mnoho pražských uměleckých přátel přijíždělo do Pece za Špillarem "Pařížanem", jak překřtili Karla, Jaroslavova bratra. Zavítal sem i Alfons Mucha, zajímající se o chodské lidové umění, a pro lidové klenčské hrnčíře navrhl "ctí a darem" mnohé nové vzory. S profesorem Hruškou chtěl vydat i zvláštní monografii o chodském ornamentu, ale nepřízeň času a množství jiných úkolů nedovolily realizovat tento krásný úmysl. Za první světové války tu malovala květinová zátiší a krajiny plné jemné lyriky Božena Jelínková-Jirásková, jejíhož manžela jsme dobře znávali. Hanuše Jelínka, přítele a znalce francouzské literatury, s monoklem v oku a přistřiženou bradkou, sbližovala s hostitelem láska k francouzské kultuře.
...
Byl na Peci u Špillarů dvakrát. Poprvé navštívil s "maminkou" přítelovu domácnost v červnových dnech roku 1912. Zastavil se v Domažlicích u Jaroslava Vrchlického, ale nemocný básník jen pokynem hlavy naznačil, že poznává "Mistra Mikoláše". V Peci se dlouho nezdrželi. Napsal dceři Maryně lístek, v němž si posteskl na deštivé počasí, a oznámil brzký příjezd. Tehdy Karel Špillar namaloval Mistra Mikoláše v červené čepičce - a to je vlastně poslední známá kreslená Alšova podobizna. O rok později se vypravili do Pece v témže měsíci, ale ani tentokrát nebyl svatý Petr milosrdnější. Povětrnostní nepřejícnost se opakovala do slova a do písmene.
...
Zastavili se s "maminkou" v Klatovech, aby vzpomněli strejčka Tomáše,
který tu dávno proháněl na vojně "zlatou koňskou nohu" a beznadějně
se zamiloval do jedné učitelské dcerky. Navštívili i pověstnou jezuitskou
hrobku a do Pece přijeli zase pod zamračeným nebem. Zachovala se fotografie jedné šťastné chvíle, kdy starý umělec si oslazuje život sklenkou červeného vína, ředěného minerálkou, šibalsky se usmívaje na paní Marynu, která ho moc dobře znala...
...
Ano, známe tuto Alšovu poslední koncovku k Jiráskově povídce o rabbi Löwovi a smrti, která se mu skryla ve voňavé růži a tak učeného rabbiho
přelstila. Tato kresba byla však nakreslena v Praze před odjezdem do Pece.
Co chtěl Zdeněk Bořek Dohalský tenkráte povědět touto (nechtěnou?)
záměnou...