Krajina mýtu ::
odstavce
33, 55
Hlinité cesty mezi žulovými tarasy vedou kopcovité k žitništi, jež nám přichystalo setkání jistě neočekávané. Potkáváme roztřesené fůry, naložené snopy. "Třese se jak babí břicho," řekl by o jedné z nich starý hospodář, káraje v duchu čeledína, že ji tak špatně naložil, "Inu, jisté Čechák." A kdyby selka byla od Budějovic nebo z Třeboňska, zabručel by pro sebe: "Čechanda, nemá ani pořádnej nos" - Doudlebané cítí hrdě svou kmenovou odlišnost, a co přijde z obzorů jejich kraje, pochází z Čech - nebo "ze zahor".
...
Borovanský dr. Jan Petřík rád chodíval na tato místa, historií dotýkaná, a znaje lid, nezavrhoval dokladů ani této ústní tradice. Bylo třeba vyčistit studánku od bahna, a tu se přišlo na taras. Prostou logikou rozřešil nečekaně spletitý problém. Kde je taras, musela být studně, rukou lidskou vyhloubená - a blízko studné stálo jistě stavení. Hloubili dále a bahno vydávalo gotické džbány, tenata, střepy, zbytky železné obruče, vědra - i kachle z gotické doby. Vymýtili kus lesa a pod nánosem věků objevili základy celého dvorce. Víme, kde stálo obytné stavení, kde stáje, kde dvůr, kde pec...