svatá Barbora
svatá Barbora na Wikipedii
Obrázky
Reference
-
Obděnická pouť ::
odstavec
82
Tehdejší Příbram, sídlo báňské akademie a rušné město poutní, mohlo umožnit domácímu synkovi, podporovanému širokou přízní, slušnou základnu pozdějšího živobytí. V mladém pekaři však žila mocná touha výtvarná a na radu místního učitele, jehož záliba byla táž, nebránili rodiče, aby se synek stal malířem, i když poctivé řemeslo pekařské mělo po jejich názoru zlaté dno. Nevíme, kdo jim poradil, aby jejich Josef vstoupil do učení k beuronským mnichům v Emauzích, kteří měli svou vlastní školu, ale jistě toto řešení jim nebylo proti mysli. Město pod Svatou Horou formovalo své syny rysem zbožnosti, a proto malba náboženských obrazů měla v sobě pro rodáky zvláštní přitažlivost a čest. Vedení Školy pod P. Gabrielem Jakubem Wůrgerem, který byl mistrem svého oboru, naučilo mladého snaživce základním disciplínám náboženské malby. Nejenže se podílí na sgrafitové práci v jejich řádovém chrámu, ale pokouší se i o vlastní tvorbu. Obraz, znázorňující Ruth a Noemi, je už natolik vyspělý, že rozhodne o přijetí autora na malířskou akademii, kde se šest let školí u profesorů Pirnera, Sequense a Lhoty. Jeho žákovská práce Ženy u hrobu Kristova, vystavená na školní výstavě, upoutala pozornost Lannovu, že ji zakoupil do své náročné sbírky, proslulé velikým souborem díla Mánesova. (Lanna to byl, kdo umožnil Mánesovu cestu do Itálie, skončivší tak tragicky.) Tvorba mladého malíře se ustaluje v námětech náboženských, maluje do kostela v Lužné oltářní obraz svaté Barbory, Maří Magdalénu pro refektář kláštera na Skalce u Mníšku a pro chrám osecký u Rokycan Neposkvrněnou Bohorodici. Tuto zakázku dostal na přímluvu bratra faráře, který chtěl bratrovi nalézt cestu do kruhů církevních.
-
K srdci jižních Čech ::
odstavec
27
Ještě obcházím celou ves a vracím se do půvabné kaple svaté Barbory, postavené roku 1732 hrabětem Ferdinandem de Foursem. Fresky zobrazují život svaté Barbory a čtyři představují poslední věci člověka: smrt, soud, nebe, peklo. Brána postavená na oblaku s klečícími postavami vyjadřuje malířovu představu, která je blízká duchovnímu světu i představivosti naší paní Zuzany. Šindelová báň věžní, hřbitůvek kolem kostela, jehož hrazení má kamenné pilíře, kašna u kostela, lípy a kaštany i sochy na latourovské hrobce podtrhují starodávnou krásu celého Radenína...
-
Hlasy domova ::
odstavec
24
Leží tu i náš učedník Frantík, takový tichý chlapec ... umřel na souchotiny.
Jako jinovatka na metlicích roztál ti sen o bohatství, krajino moje — a zůstalo jen věno pokory, chudoby a práce. Skrýváš pod zemí staré zlaté couky
i díla, bůhví kolikrát přerušovaná a jen květenství
jmen obnovuje čas od času kouzelné barvy těch pradávných vzpomínek a tvého jara ...
ftekni jen Zlatohlav nebo Zlatá hora, jiskra vyskočí
z těch jmen a ty si připadáš náhle jako strážce pokladu, jen klíč a rozsvícená lucerna ti chybí v ruce —
ale tma a strach se krčí za zády jako černý hlídací
pes. Z které křtitelnice bylo tak mrazivě pokropeno
jméno Záhrobí a od které doby se jednomu místu říká
V jamkách? Rozpomeň se stará krajino na dobu své
mladosti a svěř mi, proč hvožďanský kostel je právě
zasvěcení svatoprokopského a k jakému účelu byla
pod bělčickým náměstím postavena socha svaté Barbory, ochránkyně havířů?
Staré mapy zachovaly zde u Oujezdce dávné označení Barbořiny štoly, já však hledám svědectví jaksi
pádnější. Latinská zástavní listina prvního Lucemburka na českém trůně nám prozrazuje, že tento "král
cizinec" zastavuje asi v době peněžní tísně bělčické
a oujezdecké zlaté doly jihočeskému velmoži Petru
z Rožmberka. Tento opatrný hospodář nepůjčil asi
peníze na zástavu málo jistou. — Kdo nám však poví
o prvních hledačích, po nichž zůstaly jen sejpy a na
východním svahu Kněžské hory zarostlý umělý rybníček, němí svědkové dávného rýžování? Prozradí nám
víc střepy hliněných hornických kahanů, ukrytých
v zasutých chodbách zdejších kutišť a zbytky dubové
výdřevy, když dubových lesů už tu dávno, dávno není?
Už nikdo asi nesvěřil pergamenové bláně ani plán
práce — ani jmen těchto havířů ...